onsdag 28 augusti 2013

solstorm

det har börjat bli krispigt ute om morgonen nu. Fyra grader. Tösen hoppar på bussen med sina tunna canvasskor, jeansen med det alltid så ojämna uppviket och en randig bomullströja. Håret utslaget. Hon är liknöjd, tycker inte det är så mycket att tänka på att hösten närmar sig. Just idag är det första gymnastiken för terminen, i väskan ligger de nya gympadojjorna, toppen och byxorna och hon har precis messat sin vän som bor i byn. Jag antar att det står något i stil med VGDN? p bussn och en rad smajlisar. De lever nu och det är bra så. Tidslighet kommer med tiden.

Igår pratade jag om drömmar med en god vän och fick då en ny förklaring till de oroliga nätterna runt den 21 augusti. Solstormar. Min vän som är tekniker och laserfysiker kunde berätta om en solstorm som varit farligt nära oss just under de nätterna. Jag googlar och får det bekräftat. Läser. Solstormar inträffar då solen får ett kraftigt utbrott och en häftig storm av partiklar slungas ut i rymden. Om dessa träffar jordytan orsakas magnetiskt kaos hos oss. Kraftiga solstormar kan slå ut all elektricitet på en nanosekund eftersom strömriktningarna löper amok, men detta har ännu inte skett. Vi var oerhört nära den 20-21 dock. Det är klart man funderar kring västvärldens mått av framgångar då. Tänk dig att alla datorer och elektricitet plötsligt skulle dö. Klick bara, så vore vi utan ström. Helt omöjligt att föreställa sig egentligen... men härligt på något vis.

En historisk solstorm med oerhört hög intensitet inträffade 1859, alltså en bra bit innan elektricitet blivit var mans skyldighet och nödtorft. På mitt torp bodde då en argsint biodlare och toffelmakare och Nils Forsberg, torparsonen från Riseberga gick i lära här. Kanske solstormen påverkade den unge Nils att rymma till Helsingborg till fots och få lära hos målarmästaren, som senare uppmuntrade honom att bli konstnär och hedrad prisvinnare av stora guldmedaljen i Paris... Om detta kan jag bara fantisera, precis som jag kan göra om solstormens påverkan på oss individer. Hjärnans elektriska finkalibrering och elektriska kretslopp kan få hicka. Kanske det är förklaringen till drömmarna. Kanske det...

Magic

2 kommentarer:

  1. Det var ganska rejäla solstormar för något och ett halvt år sedan också och i sambande med det kunde man se aurora borealis så långt söderut som i min By. Magiskt och vackert...

    Kanske kan också våra drömmar påverkas? Jag vet att jag påverkas starkt av norrskenen i alla fall...

    SvaraRadera
  2. det vet jag iofs inte något om, har bara sett norrsken i Dalsland för alldeles för längesedan. Norrsken kan visst komma ner på väldigt sydliga breddgrader under en solstorm, man skulle varit uppmärksammare. Och vi påverkas förmodligen av mycket mer än vi förstår... tydligen går det att se klara peakar i födelsetalen under solstormarna ;)

    SvaraRadera